Return to site
Return to site

Støj

Hvorfor siger vi nej til motorsport på stadion?

Støj

Det gør vi blandt andet fordi et motorsports anlæg vil tilføre mere støj til boligområder der i forvejen er stærkt belastet af støj blandt andet fra det omkransende motorvejsnet. Det er Herstedvester landsby og det er agrene, Kratager, Flintager, Borgager der alle ligger tæt på stadion som bliver mest berørt. Støjen vil dog afhængig af vindretning kunne genere i alle agrene.

Støj er ødelæggende for helbredet og det vurderes at 200 – 500 danskere hvert år dør pga. støjrelaterede sygdomme. (Din geo)

Støjen fra motorvejen udelukker en placeringen af nogen form for byggeri på rondel 5!
Et af forslagene til fremtidig placering af AMC er som bekendt på den del af stadion der er benævnt rondel 5. Det er det aflange areal der grænser helt op mod O4, Ballerup motorvejen. (Se kort herunder)

Rondel 5 er imidlertid et af de stærkest støjbelastede arealer i kommunen da det ligger helt op til motorvejen. På grund af støjen fra motorvejen vil det derfor ikke være forsvarligt at opføre bebyggelse til noget formål her, hverken til private eller offentlige formål herunder en kommunal klub med ude aktiviteter. Hvis arealet skal bebygges vil det ligesom ved den ny bebyggelse i Hyldager Bakker kræve etablering af en stærk støj afskærmning mod motorvejen. Uden støj skærm overskrides Miljøstyrelsens vejledende retningslinjer for støj på udendørs arealerne voldsomt. Kommunen har ikke taget dette ind i hverken placerings overvejelser eller de økonomiske overvejelser!

Hvor høj er støjen på rondel 5 i dag?
Ifølge kommunens egne oplysninger i Støjplan 2018 er støjen på dele af Rondel 5 oppe på 68 – 73 dB og på resten af Rondel 5 er niveauet 63 – 68 dB. Dette svarer til de niveauer vi har målt når vi flere gange dagligt færdes på arealet og stierne der omgiver det. Den vejledende max støjbelastning for udendørsarealer ved denne type anvendelse (etablering af kommunal klub) er 58 dB.

3dB op eller ned i støj betyder at lyden bliver fordoblet eller halveret. Det betyder at en fordobling af et støjniveau på 58 dB ikke er 116 dB men 61 dB. Støjniveauet på 73 dB er altså en flerdobbelt overskridelse af de vejledende retningslinjer for arealet og må anses for helt uacceptabelt for det planlagte formål.

Kommunens forudsætninger for el-kørsel holder ikke.
Hvis AMC skal flyttes til stadion er forudsætningerne ifølge politikere og forvaltning i Albertslund kommune at der udelukkende køres på eldrevne cross maskiner og go-carts der støjer mindre end tilsvarende benzindrevne køretøjer.

Hvor meget de reelt støjer under træning og afvikling af løb findes der dog endnu ingen erfaring med eller dokumentation for, da der i Danmark kun findes et udendørs anlæg der anvender el drevne køretøjer, og det er en bane i Hedensted i Jylland.

Albertslund kommune oplyser i deres notat af 5. november 2019 at de har været i kontakt med anlægget, der er en privat bane, og mener de har gode erfaringer med el kørsel her. Vi har kontaktet Hedensted kommune for at få indblik i miljøsagen for anlægget. Hedensted kommune oplyser til os at anlægget er opført uden tilladelse og er under lovliggørelse, men at der fortsat ikke findes en miljøgodkendelse for anlægget. Lad os håbe at Albertslund kommune kan finde et miljøgodkendt anlæg at erfarings udveksle med!

Swecos støjmålinger

Sweco har lavet støjmålinger på el carts og cross maskiner for kommunen og mener støjen fra træning og løb vil blive skjult af støjen fra motorvejen. Målingerne der er foretaget er imidlertid ikke foretaget under kørsel hvor maskinerne bliver belastet men i en ubelastet situation. Støjen fra en belastet maskine er væsentlig anderledes og højere end på en ikke belastet. På videoen der blev optaget ved demonstration af el-crosser på AMC kan man tydeligt høre at når el-maskinen belastes, afgiver den det man i fagsprog kalder en ren-tone. Ren-toner opfattes som større gene af det menneskelige øre når de er tilstede i støjen. Der skal derfor gives et 5 dB tillæg til støjberegningen. Hvorfor det bliver svært at overholde støjgrænserne fremgår af nedenstående der er dele af præsentationen fra borgermødet i november 2019.

SWECO kommer jfr. nedenstående frem til, at man ikke kommer til at overskride de vejledende støjgrænser. Man kan dog mene, at en tolerance på 0,3dB vel ikke er specielt solid eller overbevisende. Den overskrides let ved dags variansen i støjen der opstår ved ændring i vindretning og styrke! Lægger man de 5dB til for ren-tone er der en klar overskridelse.

Men når man så kigger nærmere i SWECOs rapport, så fremgår det, at SWECO oprindeligt er blevet bedt
om at vurdere et ugentligt antal træningsdage på 5 dage om ugen. Det er jo en institution der må forventes
at have børn hver dag!

Hvilket ville have medført en overskridelse med 1,7dB. Med ren-tone tillæg bliver overskridelsen 6,7 dB!!

Ifølge klubbens egen hjemmeside har de pt kun åbent 4 dage om ugen og selv med denne træningstid vil der være en overskridelse på 0,7 dB plus ren-tone tillægget på 5 dB, eller i alt 5,7 dB.

Åbningstider

Mandag Kl. 14.00 – 21.00

Tirsdag Lukket

Onsdag Kl. 14.00 – 21.00

Torsdag Kl. 14.00 – 21.00

Fredag Lukket

Lørdag KL. 10.00 – 16.00

Swecos tal forudsætter en støjskærm.

Sweco`s beregninger viste sig at være baseret på at der opføres en i alt 4 m høj støjskærm mod boldbanerne. Støjskærmen var ikke med i Idéoplægget udarbejdet af Rubow Arkitekter som var tilgængeligt for politikere, grundejerforeninger og interesserede borgere forud for borgermødet i november. Dette Ideoplæg viste et baneanlæg der var uden støjskærm og med baner til både gokarts og cross maskiner uden højdeforskelle i terrænet, og med en bom som afgrænsning mod boldbanen.

I oplægget hed det blandt andet ” Stadion er en del af et større naturområde, og det er naturligt, at den nye klub og baner tilpasses det grønne område”.

Idéoplægget er desværre blevet til på forudsætninger som ikke er realiserbare da Swecos støjberegninger åbenbart har vist at det er nødvendigt med en 4 meter høj støjskærm. Vores vurdering er at skærmen skal være endnu højere når ren-tone tillægget føjes til. Ikke just en forskønnelse og tilpasning til de eksisterende grønne områder.

Konklusion på støjen.

Vi mener det er en ommer. Dels kan der ikke opføres en kommunal klub på et areal der er så støjbelastet som rondel 5, og dels overskrides den tilladelige støj så meget at der skal etableres yderligere støjskærm foranstaltninger omkring hele anlægget.

Previous
Fremtiden som frivillig træner eller forælder på...
Next
Hvordan lyder en EL-Cross Maskine?
 Return to site
All Posts
×

Almost done…

We just sent you an email. Please click the link in the email to confirm your subscription!

OK